Emotional education in teacher training and evaluation
DOI:
https://doi.org/10.62407/rces.v2i2.51Keywords:
Emotional education, emotional competencies, evaluation, teaching practice, holistic developmentAbstract
This article highlights the significance of emotional and social skills, commonly known as socio-emotional skills, as crucial tools for the holistic development of individuals. Furthermore, it emphasizes the importance of emotional education as a fundamental requirement for teacher training and practice. This literature review article provides a documentary review of the primary concepts related to emotional and social competencies as essential tools for the comprehensive development of individuals and the impact of developing emotional and social skills on teachers. In conclusion, it can be asserted that both teacher training and evaluation on socio-emotional issues are indispensable for enhancing the quality of education across all educational levels and meeting the societal demands for building a better world.
Downloads
References
BBVA (2018). Los beneficios de la inteligencia emocional para nuestros hijos [Video]. Daniel Goleman. Aprendemos Juntos. YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=k6Op1gHtdoo
Bisquerra, R. (s.f.). Competencias Emocionales. Red Internacional de Educación Emocional y Bienestar [RIEB].
Bisquerra, R. & García, E. (2018). La educación emocional requiere formación del profesorado. Revista del Consejo Escolar del Distrito, 5(8), 13-28.
Cabello Cuenca, E., Pérez Escoda, N., Ros Morente, A., & Filella Guiu, G. (2019). Los programas de educación emocional happy 8-12 y happy 12-16. Evaluación de su impacto en las emociones y el bienestar. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 53–66. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.2.2019.25338
Costa-Rodriguez, C., Palma-Leal, X., & Farías, C. S. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios Pedagógicos, 47(1), 219–233. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219
Gallardo Jaque, A. (2018). Educación socioemocional. Competencias emocionales y formación inicial docente en la Universidad de Playa Ancha. DIDAC Nueva Época, 72. 18-24.
Hernández Barraza, V. (2017). Las competencias emocionales del docente y su desempeño profesional. Alternativas En Psicología, 37, 79–92.
Huertas-Fernández, J. M., & Romero-Rodríguez, S. (2019). La autonomía emocional en el profesorado de secundaria. Análisis en el marco de un proceso de coaching personal. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(3), 120–139. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26276
Ferre, L., Ludo H y Danielle, L. (2008). Módulo 2: El aula, un lugar de encuentro. Proyecto del Mejoramiento de la Calidad de la Educación Básica en la Provincia del Azuay, Asociación Flamenca de Cooperación al Desarrollo y Asistencia Técnica [VVOB].
Jurado, F. (2013). El ajuste al sistema educativo colombiano. Instituto de Investigación en Educación Universidad Nacional de Colombia.
Mena, M. I., & Puga, M. (2019). Formación de educadores para el desarrollo de las competencias transversales y socioemocionales. Scioteca: Espacio de Conocimiento Abierto y Banco de Desarrollo de América Latina. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1428
Mesa Regional de Cooperación Técnica. (2019). Plan de acción 2020/2025. https://www.mesacts.com/
Pacheco-Salazar, B. (2017). Educación emocional en la formación docente: Clave para la mejora escolar. Ciencia y Sociedad, 42(1), 107–113. https://doi.org/10.22206/CYS.2017.V42I1.PP107-113
Patiño, H. (2018). Pedagogía humanista y educación socio emocional: La propuesta de una nueva especialidad en la Ibero. Didac, 72, 70–75.
Pérez-Escoda, N., Filella, G., Alegre, A., & Bisquerra, R. (2012). Desarrollo de la competencia emocional de maestros y alumnos en contextos escolares. Electronic Journal of Research in Educational Psychology. 10(3), 1183–1208. https://doi.org/10.25115/EJREP.V10I28.1530
Roffey, S. (2017). The ASPIRE principles and pedagogy for the implementation of social and emotional learning and the development of whole school well-being. International Journal of Emotional Education, 9(2), 59–71. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1162077.pdf
Román Santana, W. M., de la Cruz Mena D. C. & Martínez Alonzo J. M. (2022). Desgaste del docente universitario en el desarrollo de clases virtuales por COVID 19. Revista Educare. 26(1), 8-24.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). Educación en tiempos de pandemia COVID-19. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Científica de Estudios Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.