Challenges and Opportunities: An Analysis of the Implementation of Distance Legal Education in Peru
DOI:
https://doi.org/10.62407/wm4f2q50Keywords:
COVID-19, Teaching Methods, Educational Technology, Interactive Learning, Pedagogical ResourcesAbstract
The impact of information and communication technologies in higher education is examined, highlighting their identification during the COVID-19 pandemic. The research focuses on the Universidad Continental de Perú, Huancayo campus, where several distance education modalities were adopted in the Law program. Using a mixed methodological approach, surveys were conducted with teachers and students, and an exhaustive bibliographic review was carried out. The main findings reveal a generalized acceptance of information and communication technologies, although challenges remain, such as the lack of understanding of pedagogical models and the need for continuous training for teachers. The conclusions highlight that, although distance education offers flexibility and accessibility, it requires a significant methodological change to be truly effective, and its integration must be complemented with face-to-face to maximize learning.
Downloads
References
Area-Moreira, M. (2021). La enseñanza remota de emergencia durante la COVID-19. Los desafíos postpandemia en la Educación Superior. Propuesta Educativa, 2(56), 57-70.
Balladares Burgos, J. A. (2021). Percepciones en torno a una educación remota y a una educación híbrida universitaria durante la pandemia de la COVID-19: estudio de caso. RiiTE Revista Universitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (11), 25-39. https://doi.org/10.6018/riite.489531
Carbonell García, C. E., et al. (2021). De la educación a distancia en pandemia a la modalidad híbrida en pospandemia. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 26(96), 1154-1171. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.10
Cárdenas Olaya, E. M. y Deroncele-Acosta, A. (2023). Integración y diálogo en la era de la educación virtual: B-learning, E-learning y M-learning en entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Filosofía, 40(103), 442-454. https://doi.org/10.5281/zenodo.7600964
del Valle-Inclán, D. (2022). La enseñanza híbrida del Derecho como lección aprendida de la post pandemia. Tsafiqui: Revista Científica en Ciencias Sociales, 12(18), 53-63. https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i18.1018
García Aretio, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9-28. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.25495
García Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Mababu Mukiur, R. (2022). Educación 4.0. y la transformación digital: retos para el desarrollo de las competencias. En D. T. Kahale Carrillo (Dir.), Educación 4.0: cuestiones actuales sobre la docencia universitaria (pp. 215-234). Ediciones Laborum.
Marín Moral, I. (2023). La docencia universitaria desde las nuevas tecnologías y las competencias digitales. En D. T. Kahale Carrillo (Dir.), II Congreso Internacional «Educación 4.0: cuestiones actuales sobre la docencia universitaria» (pp. 479-504). Ediciones Laborum.
Medina Dipas, L. y Cuba Potocino, L.B. (2024). Enseñanza Virtual Post Pandemia en el Perú: Revisión Sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 7586-7609. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11160
Mila, F. L., Yánez, K. A. y Maldonado, X. E. (2022). Estrategias para la enseñanza andragógica del derecho en contextos virtuales. Formación Universitaria, 15(2), 61-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000200061
Pattier Bocos, D. y Ferreira, P. (2023). ¿Presencial, online o híbrida?: percepciones y preferencias por parte de docentes y estudiantes de educación superior. Revista Complutense de Educación, 34(1), 69-79. https://dx.doi.org/10.5209/rced.76766
Rentería Castro, E. (2021). Deslinde conceptual entre educación en línea o educación a distancia. Delectus, 4(1).
Romero Carbonell, M. et al. (2023). La transformación digital en la educación superior: el caso de la UOC. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 163-179. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.33998
Ruiz, G. R. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 45-59. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003
Tomás Jiménez, N. (2022). Experiencias docentes en derecho del trabajo y de la seguridad social durante la pandemia: a vueltas entre lo virtual, la semipresencialidad y la presencialidad. En D. T. Kahale Carrillo (Dir.), Educación 4.0: cuestiones actuales sobre la docencia universitaria (pp. 569-578). Ediciones Laborum.
Valero-Cedeño, N. J. et al. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1201-1220. https://doi.org/10.23857/dc.v6i4.1530
Vargas Campos, K. et al. (2024). La educación virtual universitaria postpandemia: Una revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, IX(1), 62-76. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i1.3553
Véliz Salazar, M. I. y Gutiérrez Marfileño, V. E. (2021). Modelos de enseñanza sobre buenas prácticas docentes en las aulas virtuales. Apertura, 13(1), 150-165. http://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1987
Villegas Rueda, J. et al. (01 de enero 2021). Educación a distancia y formación continua: ¿Cómo se construyeron los dispositivos de formación continua de equipos en el contexto actual. [Ponencia voluntaria]. Actas de V Jornadas Educación a Distancia y Universidad: 24, 25, 26 y 27 de noviembre 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.