Educommunication and Learning in the Digital Age: Transforming Virtual Education Environments
DOI:
https://doi.org/10.62407/krwm8776Keywords:
ADDIE Model, Human Communication, Educommunication, Audiovisual Communication, Virtual Learning Environments, Language in Virtual EnvironmentsAbstract
This paper explores the importance of communication in Virtual Learning Environments (VLE), where technologies, digital resources, and didactic methods are fundamental to facilitate learning. It highlights the relationship between human communication and education, underlining how virtual environments foster interaction and knowledge construction through interaction between participants, materials, and tutors. It focuses on audiovisual communication, which, by integrating images, text and audio, supports active and meaningful learning. Different approaches to online learning are presented, highlighting asynchronous and synchronous modalities, and how instructional design (such as the ADDIE model) enhances the effectiveness of communication in these environments. Communication is viewed as a complex, interdisciplinary process, and its relationship to the processes of understanding and learning, which are fundamental to knowledge construction, is explained. The concepts of interaction and interactivity in VLE are also examined, highlighting their importance in motivation and effective learning. Finally, Educommunication, which combines education and communication, is addressed, using digital technologies to create participatory and meaningful learning environments. The role of the online tutor is key to guide and support students, promoting effective communication and autonomous learning within these environments. The paper concludes with the importance of multimedia resources and interaction in VLEs, in addition to presenting the ADDIE model as an effective tool for instructional design and improving communication in virtual educational environments.
Downloads
References
Aguado, J. (2004). Introducción a las teorías de la Información y la Comunicación. Universidad de Murcia, España. Recuperado de: https://www.um.es/tic/Txtguia/Introduccion%20a%20las%20Teorias%20de%20la%20Informa%20(20)/TIC%20texto%20guia%20completo.pdf
Anderson, T. (2003). Modes of Interactions in Distance Education: Recent Developments and Researches Questions. En M. Moore & W. Anderson (Eds.), Handbook of Distance Education (pp. 129-144). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Aparici, R. (2005). Medios de comunicación y educación. Revista de Educación, 338, 85–99. Disponible en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re338/re338_07.pdf
Aparici, R., & Silva, M. (2012). Pedagogy of interactivity. [Pedagogía de la interactividad]. Comunicar, 38, 51-58. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-05
Barbas, Á. (2012). Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de Educación, 10(14), 157-175. FahrenHouse Cabrerizos, España.
Barros, C., & Barros, R. (2015). Los medios audiovisuales y su influencia en la educación desde alternativas de análisis. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 26-31. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000300005&lng=es&tlng=es
Borja, W., Guarnieri, G., & Rodríguez, G. (2019). Análisis y evaluación de procesos de interactividad en entornos virtuales de aprendizaje. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11, 63-99. https://doi.org/10.22430/21457778.1213
Carias-Pérez, F., Marín-Gutiérrez, I., & Hernando-Gómez, Á. (2021). Educomunicación e interculturalidad a partir de la gestión educativa con la radio. Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 35, 39–60. https://doi.org/10.17163/uni.n35.2021.02
Carrillo, M. J., & Roa G., L. C. (2018). Diseñando el aprendizaje desde el Modelo ADDIE. [Trabajo de posgrado], Universidad de La Sabana. https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/35378/
Elisafenko, M., & Protasova, E. (2019). Multimedia presentations in the educational process: Innovation or vulgarization of education? Advances in Economics, Business and Management Research, 105. https://doi.org/10.2991/iscde-19.2019.130
Fabriz, S., Mendzheritskaya, J., & Stehle, S. (2021). Impact of synchronous and asynchronous settings of online teaching and learning in higher education on students’ learning experience during COVID-19. Frontiers in Psychology, 12, 733554. https://doi:10.3389/fpsyg.2021.733554
Gagliardi, M. (2020). Educom. Mixturas de la Educomunicación para el siglo XXI. Editoras María Alberdi, Mariela Balzoni, Vanina Lanati. Editora UNR, Argentina.
Gagliardi, V. (2020). Desafíos educativos en tiempos de pandemia. Question/Cuestión, 1(mayo), e312–e312. https://doi.org/10.24215/16696581e312
García Aretio, L. (2020). Los saberes y competencias docentes en educación a distancia y digital. Una reflexión para la formación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2). https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26540
Ledesma, R. (2006). La Comunicación en los Ambientes Virtuales de Aprendizaje: Los puntos sobre las íes: Interacción e interactividad. 1er Congreso Internacional de Innovación Educativa, Tecnológico de Monterrey, México. Recuperado de: https://www.repo-ciie.dfie.ipn.mx/pdf/1147.pdf
Marrero Pérez, M. D., Santana Machado, A. T., Águila Rivalta, Y., & Pérez de León, A. (2016). Las imágenes digitales como medios de enseñanza en la docencia de las ciencias médicas. EDUMECENTRO, 8(1), 125–142. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742016000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Michan, M. (2020). ¿Cómo utilizar imágenes de manera didáctica en el aula? Pinion Education. https://pinion.education/es/blog/imagenes-como-recurso-didactico/
Montaño, J. (2020). Los 9 Principios de la Comunicación Humana. Lifeder. Recuperado de https://www.lifeder.com/principios-comunicacion-humana/
Pasquali, A. (1972). Comunicación y cultura de masas. Monte Ávila Editores.
Pérez Ariza, K., & Sánchez, J. (2014). Aprendizaje y comprensión. Una mirada desde las humanidades. Humanidades Médicas, 14, 699-709.
Rodríguez Vidal, P. L., & Guerrero Rodríguez, S. (2019). El tutor virtual, sus funciones y roles como apoyo a la Licenciatura en Bibliotecología y Estudios de la Información en la Modalidad a Distancia del SUAyED-UNAM. Revista Electrónica Sobre Tecnología, Educación Y Sociedad, 6(11). Recuperado de: https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/688
Salgado Aráuz, G. J. (2024). El aprendizaje autónomo frente a la evolución de las modalidades de estudio en la educación superior de Nicaragua. Revista científica De Estudios Sociales, 3(5), 151–166. https://doi.org/10.62407/rces.v3i5.140
Sánchez, H., & García, L. (2019). Interacción y comunicación en entornos virtuales: Claves para el aprendizaje a distancia en estudios de postgrado. Educación Superior, 18(28), 083-093. Recuperado de: https://revistavipi.uapa.edu.do/index.php/edusup/article/view/199
Solanilla, L. (2002). ¿Qué queremos decir cuando hablamos de interactividad? El caso de los webs de los museos de historia y arqueología. Digithum, 0(4). https://doi.org/10.7238/d.v0i4.574
Vilanova, G.E. (2016). Modelos de interacción en ambientes virtuales de aprendizaje en la Educación Superior. Sistemas, Cibernética e Informática, 13(1), 77-83. https://www.iiisci.org/journal/risci/FullText.asp?var=&id=XA619KG15 https://bit.ly/3rOnE4
Viloria, H., & Hamburguer, J. (2019). Uso de las herramientas comunicativas en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista Latinoamericana de Comunicación, 140, 367-384. CIESPAL. Ecuador.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.