Environmental sensitivity indexes to oil (hydrocarbon) spills at sea, Central Pacific of Costa Rica

Authors

  • Juliana Galeano IGG-CIGEO, UNAN-Managua
  • Pedro Rodríguez Investigador independiente
  • Jorge Cortés Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.62407/rciya.v1i1.32

Keywords:

Productive activities, oil/hydrocarbon spills, ecosystems, enviromental sensitivity indexes, SIG

Abstract

This article documents the application of the methodology of coastal environmental sensitivity indexes to a hydrocarbon spill, proposed by the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA, 2002), making an adjustment of the defined parameters, and thus, applying it to the coastal area of the Central Pacific of Costa Rica, in addition to making an approach and methodological proposal for its offshore zone taking into account the territorial sea, up to 12 nautical miles, calling them marine sensitivity indexes. These environmental sensitivity indexes (ISA) were proposed as a tool to respond to hydrocarbon spills, since all the places where oil activity exists, from extraction, transportation, loading and unloading in ports and docks, can have a large probability of generating environmental and socioeconomic damage, due to leaks in the areas where they are located by accidents, bad infrastructure or human errors. Specifically for the Central American region, there have been some oil spills in recent years, since the crude oil is manipulated, causing a detriment and affectation in the areas already mentioned. It should be noted that Central America currently lacks consolidated tools to identify the areas of greatest vulnerability to these accidents. It is for all this, that the present work was considered to elaborate coastal and marine ISAs, turning them into an online tool, which represents the base information for the development of a strategic plan, and with which it is intended to facilitate urgent decision making in the case of an eventual spill of hydrocarbons, minimizing the environmental and socioeconomic impacts.

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Author Biography

Juliana Galeano, IGG-CIGEO, UNAN-Managua

Este artículo documenta la aplicación de la metodología de los índices de sensibili­dad ambiental costeros ante un derrame de hidrocarburos, propuesta por la National Oce­anic and Atmospheric Administration (NOAA, 2002), realizando un ajuste de los paráme­tros definidos, y así aplicarlo al área costera del Pacífico central de Costa Rica, además de hacer una aproximación y propuesta metodo­lógica para su zona de mar adentro tomando en cuenta el mar territorial, hasta las 12 mi­llas náuticas, llamándolos índices de sensibi­lidad marinos. Estos índices de sensibilidad ambiental (ISA), fueron planteados como he­rramienta para dar respuesta a derrames de hidrocarburos, debido a que todos los luga­res donde existe actividad petrolera, desde su extracción, transporte, carga y descarga en puertos y muelles, puede tener una gran probabilidad de generar un daño ambiental y socioeconómico, por escapes en las áreas de localización de las mismas, por acciden­tes, mala infraestructura o errores humanos.

Específicamente para la región centro­americana, se han dado algunos vertimientos de petróleo en los últimos años, debido a que existe una manipulación del crudo, dándose un detrimento y afectación en las áreas ya mencio­nadas. Cabe resaltar, que actualmente Centro­américa carece de instrumentos consolidados para visibilizar las zonas de mayor vulnerabi­lidad ante estos accidentes, es por todo esto, que en el presente trabajo se consideró elabo­rar los ISA costeros y marinos, convirtiéndolos en una herramienta en línea, que representa la información base para el desarrollo de un plan estratégico, y con la cual se pretende facilitar la toma de decisiones urgentes ante un even­tual derrame de hidrocarburos, minimizando los impactos ambientales y socioeconómicos.

 

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Published

2023-05-10

How to Cite

Galeano, J., Rodríguez , P. ., & Cortés , J. (2023). Environmental sensitivity indexes to oil (hydrocarbon) spills at sea, Central Pacific of Costa Rica. Scientific Journal of Engineering and Architecture_iyA, 1(1), 17–31. https://doi.org/10.62407/rciya.v1i1.32