Innovative Education: ChatGPT and the Right to Social Security in Nicaragua

Authors

  • Luis Ernesto Alemán-Madrigal Máster en Dirección y Gestión de los Sistemas de Seguridad Social. Universidad de Alcalá

DOI:

https://doi.org/10.62407/rces.v4i4.116

Keywords:

Artificial intelligence, legal informatics, educational technology, educational tools, Curriculum adaptation

Abstract

In Nicaragua, the teaching of Social Security Law has lacked an interdisciplinary approach and the incorporation of technologies. This article proposes the feasibility of integrating artificial intelligence obstacles in its implementation, and offering recommendations for its integration into curricula. The incorporation of ChatGPT could be beneficial to improving the quality of education in the Nicaraguan legal field; however, a significant challenge is highlighted in awakening students' interest in its use. The introduction of ChatGPT in the teaching of Social Security Law complements the teaching work and improves the learning process of students, representing an opportunity to enhance the quality of education in Nicaragua. These results suggest the importance of adopting innovative technologies in legal education to improve student training and keep up with advances in the field of artificial intelligence.in the teaching of this subject to contribute to the improvement of student learning. A mixed approach, combining quantitative and qualitative data, was used to evaluate the impact of ChatGPT on learning, identifying

References

Amunátegui Perelló, C. (2020). Arcana Technicae. El derecho y la inteligencia artificial. Tirant lo Blanch.

Barona Villar, S. (2021). Algoritmización del Derecho y de la justicia. Tirant lo Blanch.

Bini, S. (2023). La docencia del derecho del trabajo frente a los desafíos de la inteligencia artificial. En D. T. Kahale Carrillo (dir.). II Congreso Internacional «Educación 4.0: cuestiones actuales sobre la docencia universitaria» (81-94). Laborum.

Briggs, A. y Burke, P. (2002). De Gutenberg a Internet. Una historia social de los medios de comunicación. taurus historia

Choi, J. H., et al. (2023). ChatGPT goes to law school. Journal of Legal Education, (forthcoming). DOI: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4335905

García Fernández, D. (2015). La metodología de la investigación jurídica en el siglo XXI. En W. Godínez Méndez y J. H. García Peña (coords.), Metodologías: enseñanza e investigación jurídicas, (449-466). Universidad Nacional Autónoma de México.

Gómez Salado, M. A. (2018). Robótica, empleo y seguridad social. La cotización de los robots para salvar el actual estado del bienestar. Revista Internacional Y Comparada De Relaciones Laborales Y Derecho Del Empleo, 6(3), 140-170.

Guerra Jáuregui, M. (12 de febrero del 2024). Principios éticos de la educación con Inteligencia Artificial (IA). Recuperado de https://observatorio.tec.mx/edu-news/principios-eticos-de-la-educacion-con-inteligencia-artificial-ia/?fbclid=IwAR1bK4a61FaVdY_10Cze4ryoCd-RQHv6u90Fd_-WGreStOaX3wN4-LeT_sA

López Oneto, M. (2020). Fundamentos para un derecho de la inteligencia artificial ¿Queremos seguir siendo humanos? Tirant lo Blanch.

Martínez Bahena, G. C. (2013). La inteligencia artificial y aplicación al campo del Derecho. Alegatos, (82), 827-846.

Mendizábal Bermúdez, G. y Escalante Ferrer, A. E. (2021). El reto de la educación 4.0: competencias laborales para el trabajo emergente por la covid-19. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 10(19), 261-283. DOI: https://doi.org/10.23913/ricsh.v10i19.242

Morán Torres, E. F. y Mayoral Flores, F.J. (2016). Perspectiva de la enseñanza del derecho en el siglo XXI. En E. Cáceres Nieto (coord.). Pasos hacia una revolución de la enseñanza del derecho en el sistema romano-germánico. Tomo 2 (17-35). Universidad Nacional Autónoma de México.

Navas Navarro, S. (2017). Derecho e inteligencia artificial desde el diseño. Aproximaciones. En S. Navas Navarro (dir.). Inteligencia artificial. Tecnología y derecho (23-72). tirant lo blanch.

Osejo Pineda, L. M. (2022). Enseñanza especializada del derecho del trabajo en Nicaragua, a propósito de la industria 4.0. En D. T. Kahale Carrillo (dir.). Educación 4.0: una visión interdisciplinar en la docencia universitaria (509-520), Laborum.

Pérez Campos, A. I. (2012). Metodología para la enseñanza del Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social en el Espacio Europeo de Educación Superior. Anuario jurídico y económico escurialense, (45), 155-176.

Selma Penalva, A. (2023). El programa CHATGPT un nuevo reto para nuestras universidades. En D. T. Kahale Carrillo (dir.). II Congreso Internacional «Educación 4.0: cuestiones actuales sobre la docencia universitaria» (67-80). Laborum.

Published

2024-06-10

How to Cite

Alemán-Madrigal, L. E. . (2024). Innovative Education: ChatGPT and the Right to Social Security in Nicaragua. Scientific Journal of Social Studies, 4(4), 68–85. https://doi.org/10.62407/rces.v4i4.116

Issue

Section

Scientific articles